Monday, November 22, 2010

TIPS HARI PERTAMA BEKERJA

huh.....da lame xposting coz cuti...windu nye kt blog n my reader...
skrg ni x smpt ag nk g lwt sape2 yang datang sni coz mlas nk g cc..broadband x bayar+ line xder..hohohoho
nt biler bekesempatan...saya akan lawat kamoo sumer..jngn gsau...ehehheehh..thnxx coz follow n sudi singgah..
kata alu-aluan...

berbalik kepada topik asal..
next week on 28th Nov..bermula lah episod baru dalam hidup aku di mana...
yeahhh.... practical...nervous + excited pon ader + takoot pon ader..tp kene face gak...
sebelom masuk keje ni..kene la tau serba sedikit etika-etika or tips-tips yang boleh membantu ..
searching punyer searching...jumpe la...
tp dalam bhse indon tp d translate menjadi bhse melayu + kelantan...(gano ehh jadi).lalallala  
xkiro la gano jadi....layan jer...

Tips-Tips nyerr...

1) Pakaian: Berpakain sopan dan rapi..Elakkan memakai pakaian yang terlalu seksi..kalo nk selamat bg pompuan pakailah baju kurung..just nice..elakkan terlalu over dress..nati ape la org ckp...hehehehehe

2)Make-up: penting ke make-up?? penting la jugak..tp jgn berlebihan..kalo tak nak jadi macam "lutung"(sila search kamus bahasa kelantan)...natural jer..kalo lawa2 cm model nt akak2 kat opis 2 jeles plak...heheheh...cover muke2 yang berminyak.

3) Masa:Ok...It is the big problem here...bnda ni slalu berlaku..so nk elakkan dr berlaku di hari pertama...bagun awl..bertolak  awl sekiranya jalan jem or set masa.seelok-eloknya 15 minit lbh awl supaya kita boleh rehat kejap..take time..kalo dtg tpt mase..myb ader la yg xkene...semput la..ape la..

4) Senyum: Sentiasalah memberi senyuman supaya anda tidak di labelkan "sombong". jgan la senyum xtentu hala.nanti org cop lain plak...senyum secukup rasa..apa itu cukup rasa???cukup rasa ada d jual d kedai2 yang berdekatan dengan anda....

5) Peramah: Sebagai seorang pekerja baru@ pelajar praktikal...sapa rakan sekerja anda..cam zaman sekolah rendah dulu.tp versi dewasa...hehehehehheee.....gunakan skill2 yang ader pada zaman kanak2 dulu..untuk kemudahan kita jugak kalo nk tanya ape2..

6) Belajar: even kita ni Grad ngn Ijazah or kita ni student Ijazah kan, belajar la ngn "otai" kt pejabat coz kadang2 ape yang kite blajar ni xsame ngn kehidupan sebenar...bia la nk kata ape yang penting kita boley blajar sesuatu yang baru dan one more things...jangan " tunjuk pandai"..kerna otai2 ni xsuker n cm they all rasa kite rendahkan dier lak..."sensetif level" sngt tnggi...so kene berhati2...gunakan skill yang betul untuk  melontarkan pendapat

7) Jangan lupa etika: kita perlu mengetahui etika di pejabat..jangan la pulak bergayut ngan pakwe ke...makwe ke...time kerja..boley menggangu kerja kita.

note: sentiasa yakin pada diri sendiri dan akan mematuhi tips2 di sini..insyaallah semuanya akan baik...

1 comment: