Monday, January 10, 2011

I'M BACK !!!!!

dear my reader..

thnx coz dtg mlawat blog yg x seberapa ni..

rase2 nye da lame x berkarya di sini

piaLa AFF pon da dpt...tahun pon da bertukar..

jadi...nk update la sikit blog ni menceritakan pengalaman aku operation ari 2..

just nk share to sumer readers yg still takot untuk mndptkan rawatan kalo ader yang tgh sakit 2...

bermula lah kisah hidupku di tahun 2011

nk boley ke start cherita...

aku da ader pnykit ni around 4 years since aku mula2 study in UiTM kampus Dungun

asl nyer mmg la kecik jer sebesar biji jagung dan akhir nyer sebesar 6 x 7 cm

biler da besau 2, aku mula la memberanikan diri pergi hospital

time 2 around August 2010 before Ramadhan.

mula2 aku ngatkan ader la ubat tp lastly doktor ckp bnda ni xder ubat n operation was the solution

so, aku gagahkan kaki la melangkah ke HPZ II di Kota Bharu  di Klinik SOPD (PEMBEDAHAN)

1st appointment di awal Ramadhan..

dr pemeriksaan biasa Doc said that its look like a LIPOMA

then Doctor suggest untuk buat Ultrasound, just nnk pastikan ape kandungan nyer either Fat, Lendir and so on la

aku buat Ultrasound pas Raya but Doctor kt sane pon x dpt nk pastikan ape isi kandungan nyer. so they suggest untuk buat CT-Scan

2nd appointment around bulan 10

ponteng kelas untuk kali ke dua...hehehehhee....mlas nk wat surat and jmpe lecturer g tau

time ni Doc pon xleh nk wat pe...so he suggest wat CT-Scan, time 2 kene wat kt Hospital Kuala Krai coz Mesin kt KB rosak...tnggu punyer tnggu, tiba hari yang di nantikan, nurse plak lupa nk call....

so bertmbah lewat la masa yang aku sudah bajet dalam minda ni...jadual pon kene la bertambah.

1st time kene ambik darah time ni..rasa nk nangis...almost half an hour nurse tnggu ako..
bukan pe aku ni jenis penakut kalo bab2 jarum smpai urat  pon da x nak kuar..

special thanx to nurse yang bek at yg bagi aku full support n kuatkan semangat aku and also to nurse MSU(praktikal student) sbb tenangkan aku..

perghhh...kesan lebam hampir seminggu bru hilang...serik da aku ngn jarum.

time ni nk citer lak sal CT-Scan,

kali ni terpaksa ponteng keje..huhuhuhuhu

ingtkan da xder jarum...alih2...kene masukkan jarum plak.(dieorang panggil IV LINE)...hadoiii....nasibb...

tp kali ni da bersedia jiwa dan raga...bagi jer Doc masukkan jarum.

before buat scan, pesakit mestilah berpuasa selama 6 jam terlebih dulu.

1st aku ingt mesin 2 cam terowong besau...tp kecik jer...x mcm aku wat research before this
procedure dier mmbuatkan aku boring dan membuatkan aku loya...hehehhee

rase nk g tau jer kt nurse kt c2..

ape yang membuatkan aku x leh nk lupe time dier ader masukkan sejenis cecair memalui line td,

sakit la jugak but ok la...actually, kite kene sekat mind untuk hantar isyarat sakit..baru ok..hehhhee.
everything ok pas procedure.

3rd appointment with doctor

kali ni ponteng keje lak..tp half day jer...hehehehehehe

time ni doctor said after scan they found that lemak ader kt dalam benjol 2..

then he decided nk wat operation coz da bhye..gumpalan ni da berada bawah saluran darah.

so, aku pilih la 5hb wat operation 4hb kene masuk wad..

so...bermula lah episod dalam wad..

ni nk citer time operation..

kes nyer suker sngt duk dalam wad...makan pon besh...hahahhaa

besh la bg org yg sehat cm aku ni..kalo skit cnfirm xbeshh pon..

before operation, kene la sign beberapa agreement...

ni bukan agreement nk kawin, tp agreement nk operate. tanda persetujuan
kalo x silap..1 utk persetujuan pembedahan dan 1 ag untuk bius
utk bius 2 dier ader g tau la risiko nyer..tp x la smpai mnybabkan kmatian..tp % sngt rndah.

hari yang d tunggu2...

mlm 2 aku kene la puase kol 3.00 am..

mula2 aku ader la tny nurse 2 kol wape aku operate..

dier ckap kol 10 tp terkejut la aku biler kol 8.15 nurse ckp aku kene prepared..
aku pon call la ayah aku g tau..

ok....naik la kenderaan yang d tolak oleh 2 orang nurse..
berdebau n takott pon ader..

tiba saat yang d nanti...
d bius sepenuh nyer..smpai aku x sedarkan diri...
biler sedar..ader ke patot...
dgn suara yang x larat aku ckp kt nurse "MISI..NK AIR"..
hahahaa..biler aku citer kt mak aku...mak aku gelak..
myb time 2 aku dhga sngt kesan ubat bius

esok nyer...aku da bisa balik...bukan men ceria bila da boley balik umah..
ape x nyer..bosan kt hospital..asyik tdor jer..
so, skrg ni aku masih dalam proses penyembuhan.

as conclusion,
pada sape2 yang berpenyakit dan tkot nk ke hospital...
xkira la sakit sikit ke bnyk ke..baik pergo awl sebelom terlambat

p/s: tulisan yang amat pening untuk di fahami..
sila baca dgn eok..hehehehheee...
sorry kalo bahasa melayu dan B.I bertaburan...

No comments:

Post a Comment