Monday, August 11, 2014

PENGALAMAN PERTAMA MENAIKI MAS (MALAYSIA AIRLINES)

Assalamualaikum readers,

kali ini nak update sedikit kisah pertam kali menaiki flight dari KBR ke KUL.
ceh...KBR stand for Kota Bharu jerk...

bila bunyi MAS mesti orang ingt...wow..naik MAS kot..mesti duit kepuk...
oppsss...silap okeii...tiket ni aku beli lagi murah dari mana-mana flight yang akan ke KL.
yang lain semua 200+++ tapi dengan MAS aku dapat dengan harga 145 je...fuyuuuuuhhhh...semua orang terkejut siott....awat murah sangat...nak buat macam mana...mmg rezeki aku.

Agak cuak la kan sebab aku xbiasa naik Mas ni....pengalaman pertama naik flight pon hampir 3 tahun lepas di mana pertama kali datang ke KL..2 pon company yang taja okeii..

1st of al.. nak puji la sikit..bila tahap genting mcm ni.especially raya ke-2...nak dapatkan tiket bas memang hancoss la kan...tiket flight apatah lagi...so jangan gusar....p je stalker mana2 page airlines.
insyallah..korang akan jumpa.

dengan MAS..RM 145 all in kot...processing fee pon xde even bayar pakai credit card (time 2 ngh pokai..nasib baik ada credit card). at first aku ingt ada processing fee cam air asia..kalo xsilap dia caj 8 hengget for credit card untuk air asia. seat pon free..bagged pon free...up to 30kg.. everything free with MAS. no wonder la ada yang suka pilih MAS even mahal. No hidden charge.

lepas korang beli tiket...terus la donload apps dkt playstore ye.
actually. yang 2 senang untuk korang in future.
donload apps...then add la korang punyer travel date.
apps dia bagus coz leh remind bile leh buat check in.
web chek in boleh di buat 48hours before penerbangan and free seat boleh pilih lepas chek in yang ni utk sapa cepat dia dapat la.. tapi klo korang xnak berebut..korang boleh la buat belian seat awal2..kalo xsilap caj RM 10...aku pilih untuk seat free..so.xyah bayar 1 sen pon.


harga tiket yang sama ngn date aku..huh...aku dpt 145...now 355.ini dikatakan rezeki




afer korang donload....add la trip detail ye...aku punyer trip detail cm 2 ha..dia siap ada remaining lg..



ni bentuk dia ye...masih belum boleh chek in


 okeii...letss chek in... yehaaa


 nt dia mintak detai...so better korang update detail dulu...then mmg dia akan auto punyer



then pick la seat...aku pilih seat 21A...tepi tingkap..belakang wing dia...


lepas dah choose...korang confirm kan...




tadaaa....2 la bentuk boarding pass...sng korang print screen je..n save...pdf file sent dkt email..tp aku punyer xleh download..so aku print screen je.

p/s : no need to print physical..as long as ad barcode dh cukup..
save world kan...hope Air Asia pon buat cm ni..xyah susah2 g print.


1 comment:

  1. Untung dapat tiket murah. Saya last naik flight pada tahun 2003, masa gi umrah. Lepas tu takder dah.

    ReplyDelete